Motociklizam je pojam koji obuhvaća sportska natjecanja vezana za motocikle. Neke discipline temelje se na brzini i postignutom vremenu, a neke na tehnikama procjene i sposobnosti upravljanja motociklom. Postoje utrke na moto-stazama i izvan cestovne utrke poput motokrosa. Motociklistička natjecanja mogu biti opasna, čak i sa smrtnim posljedicama pa traže veliku opreznost vozača.

 

Razvoj motociklizma

Prvi motocikl patentirao je Gottlieb Daimler 1885-e godine. Nakon dugih priprema, u njemačkoj tvornici počela je proizvodnja motocikala s cilindrom i prijenosom snage na stražnjem točku. Uskoro su i druge tvornice  počele proizvoditi motocikle po istom principu. Tvornice u Engleskoj, usavršile su motocikl korištenjem prijenosa snage preko čeličnog lanca. Međunarodno udruženje  moto klubova osnovana je u Lodonu 1912. godine. Godine 1949 na kongresu u Luksemburgu preimenovana je Svjetsku motocikličku federaciju (Fédération Internationale de Motocyclisme - FIM), kojoj je danas sjedište u Ženevi.

 

Vrste takmičenja

  • Reli (eng. rally) je utrka na javnim cestama. Vozač ima cilj doći što prije do kontrolnih točki na različitim geografskim lokacijama, pridržavajući se pravila.
  • Enduro je utrka po šumakim i manje pristupačnim putevima, mjeri se vrijeme dolaska do kontrolnih točki. Često traje više dana. Osim brzine, bitna je vještina snalaženja na teškim terenima, što uključuje česte popravke motocikla.
  • Slobodan stil (eng. freestyle motocross): vozači motocikala izvode akrobacije u zraku između polijetanja i slijetanja. Pobjednik je natjecatelj s najviše bodova po ocjenama sudaca.
  • Motocross  Vozila za motocross su posebno oblikovana za tu svrhu: posjeduju posebno oblikovane gume, nemaju svjetla, žmigavce, stalak itd. Kao sportska oprema nisu namijenjena za vožnju u javnom cestovnom prometu. Namijenjena su samo u takmičarske svrhe. Osim sportskih naočala, vozači za utrku trebaju biti opremljeni kacigama, rukavicama, plastičnim oklopom za prsa, leđa, ramena i medunožje. 

Ozljede tokom motocikličkih utrka su uvijek moguće (prijelomi, iščašenja, fraktura itd.): većinom ih prouzroče građa staze, vrijeme i temperatura ili vozačeva nedisciplina, a katkada i kvarovi motora. Maloljetnici se također mogu baviti motocrossom, ali naravno, pod nadzorom roditelja i smanjenom brzinom moticikla ("krosera").